TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Thursday, January 27, 2011

Tak pandai didik anak - Kenapa tersentap?

Sedikit sebanyak... mesti tersentuh naluri keibubapaan jika dikatakan tidak pandai mendidik anak. Samaada hakikatnya diri memang tidak pandai mendidik (alpa), tiada mana-mana ibubapa pun rasanya yang boleh terima hakikat yang mereka tidak pandai mendidik anak.

Mendidik anak memang merupakan satu perkara yang mencabar. Kadangkala... anak telah diberi didikan sebaiknya tapi masih belum terbentuk seperti yang dikehendaki. Bila dikatakan tidak pandai mendidik anak... hanya Allah yang mengetahui kebenarannya. Ibubapa yang berserah pada qada dan qadar, pasti percaya apa yang terjadi adalah dugaan untuk menguji hambanya.

Berlainan pula dengan pandangan masyarakat. Dengan hanya sekali pandang, masyarakat suka membuat tafsiran. Bila melihat mana-mana tingkahlaku anak yang tidak senonoh maka automatik ibubapa tersebut dikatakan tidak pandai mendidik anak. Mungkin ada ibubapa yang begitu dan mungkin juga tidak. Namun yang pasti... itulah pandangan yang harus diterima.

Perlukah kita (ibubapa) tersentap jika dikatakan tidak pandai mendidik anak?

Kenapa perlu tersentap?

soksek2: Kadangkala kita mungkin rasakan apa yang dididik itu betul tapi rupa-rupanya memberikan hasil yang sebaliknya. Sukarkah kita menerima teguran jika untuk kebaikan?