TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Thursday, October 7, 2010

Sayangkan anak tangan-tangankan - Bukan campak-campakkan

Ini bukan cerita kes buang bayi sebaliknya  proses yang berlaku dalam mendidik anak-anak. Saya akui... sebagai seorang ibu... saya pernah tangan-tangankan kedua-dua anak soleh saya ni. Gagal mengikuti panduan yang ditetapkan dalam Islam dalam mendidik anak mengikut usianya apabila nafsu amarah menguasai diri. Namun... rasanya belum sampai ke peringkat mencampakkan mereka sesuka hati. Paling kuat... barang yang jadi mangsa.

 sekadar gambar hiasan : google

Bukan mudah bagi seseorang ibu untuk memukul anaknya. Naiknya tangan sama senaknya perut mengandungkan mereka selama 9 bulan. Setiap kali pukulan singgah di tubuh anak-anak... sebanyak itulah perut ini rasa macam di siat-siat. Seperti biasa... bila mengamuk tiada benda lain yang difikirkan. Yang tahu... melampiaskan kemarahan. Itu sebabnya... ada panduan menyuruh kita duduk jika kita marah dalam keadaan berdiri dan baring jika tengah marah dalam keadaan duduk. Yang pasti... ubahlah posisi badan anda ketika anda sedang marah supaya ianya tidak berlanjutan.

Ada orang sampai ke tahap mencampakkan anaknya jika marah sedang menguasai hati. Tak sanggup kita melihatnya walaupun itu anak dia... bukan anak kita. Kalaulah apa-apa terjadi ketika anak itu dicampakkan... rasanya menyesal tak sudah. Tak nampak kesan luaran... yang di dalam... kita tak tahu. Seperti gegaran otak yang boleh memberikan kesan buruk pada diri anak-anak ini. Apalagi bagi seorang anak kecil... semuanya memerlukan penjagaan yang rapi. Kalau anak tak cerdik seperti yang diharapkan... janganlah salahkan mereka suatu hari nanti.

Islam menetapkan anak yang berumur 6 tahun ke bawah perlu dibelai dan disayangi. Dibenarkan untuk merotan mereka dari umur 9 tahun jika mereka tidak melakukan kewajipan yang ditetapkan dalam Islam. Rotan pun ada caranya. Dan anak adalah sahabat bila mereka meningkat remaja.

Kadangkala saya terfikir... kenapa kita tak praktikkan cara ini dalam sistem pendidikan kita?