TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Monday, August 16, 2010

Terbeliak biji mata - Puasa sunat... bukannya bersunat...

Seorang murid menghampiri saya dengan muka yang gelisah bila semua murid telah ditugaskan untuk menyiapkan kerja masing-masing.

"Cikgu, mak saya tak puasa" katanya dengan nada yang serba salah.

 sekadar gambar hiasan: google

Saya tersenyum. "Ooooo... mak datang bulanlah tuuu. Tahu tak apa makna datang bulan?", saya bertanya.

Murid tersebut menganggukkan kepalanya.

Saya memberi penjelasan seterusnya. Orang perempuan yang datang bulan dikecualikan untuk berpuasa. 

"Pernah tengok mak puasa sunat?', soal saya lagi.

Dia mengannguk.

"Haa... masa mak puasa sunat tu lah mak ganti semula puasa yang mak tinggalkan masa datang bulan tuuu. Bila datang bulan... tak perlu berpuasa tapi kena ganti semula sebelum puasa pada yang akan datang" saya cuba memberi penjelasan sehingga dia faham.

Seorang murid perempuan India yang mendengar secara curi-curi tiba-tiba membeliak biji matanya. 

"Puasa sunat?", mukanya penuh dengan tanda tanya.

"Bukan sunat orang laki tuuu.. ini macam ganti puasa". Nasib baik cikgu dia ni cepat tangkap.

"OooOooo", saya fikir yang tuuu... ujarnya tersenyum.

Yang mak-mak ni pun... kalau taknak beri penjelasan pada anak... janganlah makan depan-depan. Nasib baik anak mencari jawapan dengan cara yang betul. Kalau memberi tanggapan yang salah dan menjadikannya tidak berpuasa sama... siapa yang susah?