TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Sunday, May 2, 2010

Ibu-ibu ada rasa... bapak-bapak dapat rasa tak?

Ibu-ibu selalu rasa. Tak tahu pula dengan bapa-bapa. Macamana ibu-ibu nak tahu bapa-bapa dapat rasa atau tak. Ibu-ibu bukan bapa-bapa. Apa yang ibu-ibu dapat rasa yer? Alahhh... rasa yang gitu-gitu. Bukan yang gitu-gitu Saipul Apek tu. Gitu-gitu Saipul Apek tu pun dah lama tak rasa. Ini gitu-gitu yang gini-giniii.

Apa yang ibu-ibu selalu rasa? Naluri keibuannyer lah. Ada tak naluri kebapaan? Mungkin ader. Kalau ader... adakah naluri kebapaan sekuat naluri keibuan? Contohnya kan... kalau anak ditimpa kesusahan... atau kesakitan... ibu-ibu pasti merasainya. Kalau jantung berdegup kencang... hati tak senang... selalunya mesti sesuatu telah berlaku pada anaknya. Bapa-bapa bagaimana pula... adakah merasai perkara yang sama?

Macam saya ni... ada suatu hari tu... saya pergi hantar anak mengaji. Bila dah turunkan anak dan pastikan anak masuk ke dalam rumah ustazah tu.. saya pun berlalu memandu pergi. Hati saya rasa tak sedap jer. Tiba-tiba jer.. memandang wind screen kereta. Ternampaklah anak kesayangan tengah berlari mengejar kereta saya sambil menangis keesakan. Taknak ngaji rupanya. Rasa macam peliklah juga... memang jantung saya rasa disentap-sentap waktu tu... sedangkan saya tak dengar pun suaranya memanggil saya.

Kalau tengah tidur pun boleh terkejut bangun. Rasa tak sedap hati dan rasa macam anak memanggil kita. Bila disiasat... rupa-rupanya badan anak tengah panas melampau... demam. Kalau nak cerita macam-macam kisah lagi yang ada. Begitu istimewanya naluri keibuan ini. Bagaimana pula dengan ibu-ibu yang lain? Pernah mengalami perkara yang sama? Bapa-bapa pula.. adakah naluri kebapaan anda melebihi pasangan anda? Anak-anak juga.. heran tak kalau ibunya sentiasa tahu apa yang terjadi padanya?

ini mak dan abah tercinta... naluri mereka berdua ni memang kuat.. dua-dua dapat rasa jika apa-apa berlaku pada anaknya... ada ilmu niii :)