TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Friday, September 9, 2011

Kurang keupayaan intelektual

Anak puan normal cuma.. dia mungkin kurang keupayaan intelektual..

Itu yang doktor pakar rumuskan tentang Angah hasil perjumpaan bersama petang tadi.

Kurang keupayaan intelektual bermaksud anak belum dapat berfikir mengikut tahap umurnya. Dalam kes Angah yang berumur enam tahun kelihatan mempunyai pemikiran seperti kanak-kanak yang berumur empat tahun. Ini menjadikan Angah seorang anak yang tidak mampu menangkap apa yang kita sampaikan dan tidak mampu juga untuk memberikan penerangan panjang lebar tentang apa yang berlaku. Anak yang sebegini akan kelihatan tidak matang dan lebih banyak bermain.

Dalam kes sebegini.. kanak-kanak akan pulih seperti biasa bergantung kepada pemantauan dari orang sekeliling. Rajin-rajinkan diri untuk sentiasa berkomunikasi dengan anak yang begini. Kesabaran merupakan aset utama kerana hasilnya mungkin memerlukan jangkamasa yang panjang. Anak juga perlu diajar untuk lebih berdisiplin agar dia tahu untuk menjalani rutin harian dengan betul.

"Boleh doktor cadangkan aktiviti yang bersesuaian?". 

Sebagai ibu.. saya perlukan bantuan. Mungkin doktor boleh cadangkan saya untuk belikan buku yang menarik perhatian Angah. Atau mungkin juga ada aktiviti-aktiviti yang sesuai dilakukan bersama agar Angah matang mengikut usia dalam tempoh yang singkat.

Itu saya tak tahulahhh!. Saya doktor.. tengok masalah kesihatanlah!. Bukan hal yang sebeginilahhh!

Ada ke itu jawapannya?

Sabar jer lahhh!

Rawatan susulan Angah.. bulan tiga tahun depan. Angah boleh bersekolah seperti biasa tapi berkemungkinan menjadi anak yang slow leaner jika dibiarkan.

Insyaallah.. saya akan usahakan sebaik mungkin untuk kebaikan Angah. Adakah salah saya yang sememang kurang berkomunikasi dengan Angah semasa Angah dalam kandungan dulu?

Ermm..