TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Thursday, August 25, 2011

Jangan ditengking-tengking anak orang!

Apalagi kalau depan ibu bapanya. Walau ternyata anak itu memang salah besar sekali pun. Perkara sebegini pastinya melibatkan ego. Ego yang dalam erti kata naluri keibubapaan. Apalagi melibatkan air muka ibu bapa tersebut sebagai penjaga anak-anaknya.

Bukan tak boleh tegur. Boleh. Tapi bukan tengking! Banyak pendekatan lain yang boleh digunakan. Masalahnya pada sikap masyarakat sekarang.. bila ibu bapa itu memprotes anaknya dimarahi.. terus andaian dibuat dengan mengatakan tak boleh ditegur anaknya. Hakikatnya... ibu bapa tadi mengharap teguran yang sebaik mungkin. 

Saya percaya.. ibu bapa mana pun cuba memberikan didikan yang terbaik untuk anak-anaknya walaupun mereka sendiri seperti "ketam yang mengajar anaknya berjalan". Jaga maruah mereka sebagai ibu bapa. Tak berada dalam situasi mereka yang membesarkan anak tersebut membuatkan kita tak cukup faham apa yang mereka tempuhi dalam proses pembesaran anak tersebut.

Dari segi psikiologi pula.. anak yang ditengking oleh orang lain depan ibu bapanya akan mula memandang rendah keupayaan ibu bapa mereka dalam mendidik mereka. Pandangan yang sebegini pastinya memburukkan keadaan dan tidak membantu dalam merubah tingkahlaku anak tersebut menjadi anak yang soleh.