TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Saturday, March 12, 2011

Gila Sepera

Orang Perak sebut gile sepere. Pak Long tentu arif dengan maknanya. Walaupun saya orang Perak.. pertama kali dengar perkataan ini . Itu pun dalam filem Hantu Kak Limah balik rumah.

Mak abah pun tak tahu apa maknanya. Bila digoogle ramai juga yang guna perkataan ni tapi takda pula jelaskan maknanya. Dalam bidang politik pun ada.

Jiran anak lima depan rumah ni kata.. gila sepera tu seperti orang gila nak berlaki. Kemaruk sangat. Suami saya pula kata gila sepera tu  macam orang yang terlalu gilakan sesuatu. Lebih kurang kemaruk jugalah tuuu.

Sejak mak saudara saya meninggal.. saya pun dah jarang balik Kuala dah. Kat Kuala yang selalu dengar orang guna bahasa perak yang pekat sedikit. Suami saya yang keturunan Pak Kaduk dari Lambor ni pun kuat bahasa Peraknya.

Ada sesiapa yang bukan orang Perak tapi tahu bahasa Perak jati?