TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Monday, December 6, 2010

Meludah

Siapa yang suka tengok orang meludah? Memang ada fius yang tak betullah jika ada orang yang tak kisah melihat orang meludah berhampiran dengan diri. Bagi saya.. orang yang meludah tak kira tempat ni spesis yang kurang ajar. Takda ibubapa yang ajar anaknya boleh meludah merata-rata hatta tiada seorang cikgu pun yang mengajar anak muridnya meludah sesuka rasa.

gambar: google

Apalagi kalau meludah di kedai makan. Di lakukan oleh anak muda di depan kita yang sedikit berumur dan anak-anak. Memang rasa nak bagi pelempang jer. Siap dengan bunyi seperti nak keluarkan kahak. Bukan niat dia nak meludah sebenarnya pun tapi ianya hanya reaksi menunjukkan kemualan pada sikap rakannya yang memberi alasan lambat sampai. Takda cara lain ke selain bersikap biadap pada orang sekeliling?

Sebagai tanda protes, saya ajak anak-anak ubah tempat ke dalam kawasan kedai. Risau lihat perangai anak muda kini. Depan ibubapa.. mesti pijak semut pun tak mati. Belakang... tak cukup tumbuh tanduk dan ekor. Kalau di cerita pada ibubapanya.. mesti mati-mati ibubapanya tak percaya.

Kalau ikut hati... nak jer suruh deme makan asap kereta 'time' mengundur tadi. Kadangkala... orang kurang ajar ni kena ajar dengan cara kurang ajar juga. Bila difikir-fikir buat apa nak jadi sama seperti mereka. 

Agak-agaknya apa cara terbaik untuk mengajar anak muda yang berperangai tak senonoh begini?