TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Saturday, November 20, 2010

Cabai mulut anak - Mendidik atau mendera?

Kejam sangatkah jika seorang ibu mencabai mulut anaknya yang begitu celupar menutur perkataan yang tidak senonoh? Sama ada mencarut atau berbahasa kurang ajar?

 gambar: google

Terus terang saya pernah merasai pengalaman dicabai. Fuhhh... pedasnya tak terkata sampai tebal bibir kalah Angelina Jolie. Tapi... kesannya.. memang memberi hasil yang baik bagi diri saya. Memang serik nak meninggikan suara pada mak dan abah. Dicabai mulut menjadikan saya seorang anak yang lebih berhati-hati untuk berbicara dan belajar menggunakan bahasa yang lebih sopan.

Bagaimana pula dalam konteks mendidik masa kini? Anak kini sukar menerima pendidikan yang ibubapa berikan malah kadangkala hukuman yang diberi dianggap sebagai mendera. Apa lagi dengan sikap anak-anak sekarang yang suka memberontak. Tak seperti zaman saya dulu... hukuman yang diberikan oleh mak dan abah dianggap sebagai satu proses didikan yang terbaik dan diterima tanpa prejudis.

Adakah tindakan mencabai mulut anak tidak lagi relevan pada zaman kini?

Dunia sekarang... silap langkah ibu bapa pun boleh disaman atau dipenjarakan sedangkan apa yang dilakukan sebenarnya untuk kebaikan anak itu sendiri...