TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Thursday, October 14, 2010

Tak mengaku anak?

Mengapa ada ibubapa yang sanggup tidak mengaku anak? Apalagi bila anaknya melakukan kesalahan atau membuat kesilapan yang mungkin agak berat untuk ditanggung. Menonton drama CHINTA di TV3 yang disiarkan pada jam 6:30 petang tadi membuatkan saya berfikir.

Jalan penyelesaian... anak dihalau... dibuang keluarga malah diharamkan untuk bertemu dengan mereka lagi. Wajarkah begitu?

 sekadar gambar hiasan : google

Anak telah mencemarkan nama baik keluarga. Anak telah melakukan kesalahan yang meremuk hati orang tuanya. Anak telah menjadikan orang tuanya turut menanggung setiap dosa yang dia lakukan. Untuk apa anak seperti ini? Anak yang menyusahkan... ANAK DERHAKA.

Anak adalah amanah yang Allah pertanggungjawabkan kepada ibubapa. Dari dirinya kecil.. sampai ke alam barzakh sekalipun... dia tetap seorang anak. Tiada siapa yang dapat mengubah status tersebut walaupun kita cuba menidakkan. Kenapa ambil sikap lepas tangan? Buruk... baik... dia tetap darah daging kita.

Adakah tidak terfikir... apa yang terjadi kepada anak jika 'tidak mengaku anak' dipilih sebagai jalan penyelesaian? Apa akan jadi jika anak terus hanyut dalam dunianya yang penuh dengan kerosakan? Adakah dengan tidak mengaku anak... ibubapa itu akan terlepas dari menanggung setiap kesalahan yang terus dilakukan oleh seorang yang bernama anak? Dimanakah tanggungjawab?

Sebagai ibubapa... bimbinglah anak hingga ke akhirnya. Walaupun anak dah besar panjang... kadangkala... manusia memerlukan bimbingan sepanjang hidupnya. Tak semua anak boleh mengambil keputusan sendiri dengan bijak. Terbentuk atau tidak anak itu adalah cerita kedua... yang utamanya tanggungjawab kita sebagai ibubapa telah dijalankan sebaik mungkin.

Teringat cerita di zaman Rasullah s.a.w dimana baginda meminta mayat seorang anak dibakar bila ibunya enggan memaafkannya. Sanggupkah kita?