TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Saturday, October 2, 2010

Cikgu... Errr.. dia kata dia sakit... tak boleh nak sebut nanti.... saya mencarut...

"Cikgu", panggil seorang murid.

"Ya... ngape?" balas saya.

"Dia kata... errr.. dia kata dia sakit... tak boleh nak sebut ... nanti saya mencarut..", ngadu seorang murid lelaki.

"Sakit apa?", saje jer nak menduga..

"Sakit kat situ... ishh.. kang saya sebut... saya mencarut..", balas murid tadi.

"Sakit anu?", ujar saya.

"Haa... kat situlah", macam terlepas dari sebuah beban yang teramat sangat...

"Angin pasang kottt. Balik cerita kat ayah sakit kat situ. Biar ayah tengok. Jangan buat main sakit kat situ. Malu tu cerita lain. Mana nak.. nak sakit terus ke atau nak cover malu?" panjang pula cikgu dia berleter.

Murid diam sambil angguk-anggukkan kepala.

Sebagai guru perempuan... jangan ler gatal nak belek walaupun dah anggap macam anak sendiri.

Menyalahi etika.

Jangan cari nahas.

Sekadar menerangkan apa yang patut... biarlah ibubapa yang ambil langkah seterusnya.

Lupa pula... mak ayahnya dah cerai. Tinggal ngan mak. Malu nak beritahu pada maknya kot. Tak tahan sakitlah tu sampai terpaksa cerita kat cikgu.

Takpa.. nombor telefon maknya ada... boleh call maklumkan.

 bila digoogle.. macam-macam jenis rupanya daun kecubung ni... yang orang ubatkan tu bagi.. macam ni le bentuknya..

Petua: Along pernah kena angin pasang masa kecil. Orang yang ubatkan Along suruh balutkan kerandut dengan daun kecubung yang dilayor dan diubuh minyak yang telah dibacakan dijampi. Memang nampak berkesan...