TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Tuesday, September 21, 2010

Restu Waris

Bukan restu waris 'jari hantu' apalagi restu orang yang bernama 'Waris' dalam cerita hantu. Majlis restu waris untuk murid-murid tahun enam di mana ibubapa dijemput hadir untuk memberi restu kepada anak masing-masing dan memaafkan semua kesalahan mereka tanpa sekelumit perasaan marah dan geram. Maklumlah... tanpa restu... apa yang terbaik untuk anak-anak mungkin tersekat. Kadangkala... sebagai ibubapa, kita sangka kita sudah memaafkan... rupa-rupanya sekelumit perasaan geram walau sebesar kuman pun boleh menjadi penghalang kejayaan anak-anak kita.

 sekadar gambar hiasan
sumber: smkkulim.blogspot.com/

Majlis restu waris turut melibatkan semua guru... dari tahun satu... hingga tahun enam. Selain meminta restu ibubapa... murid-murid juga meminta maaf pada semua guru samaada yang pernah mengajar mereka atau tidak. Maklumlah... murid-murid sekarang... mulutnya boleh tahan. Kalau bab mengata cikgu atau memanggil cikgu-cikgu mereka dengan gelaran tertentu... cukup pandai. Masakan tidak... kalau sebut nama cikgu... mereka akan describekan cikgu tu begini begitu... cikgu gemuk, cikgu pendek, cikgu hitam... semua ada. Benda-benda macam nilah yang kadangkala menghalang ilmu yang disampaikan kepada mereka. Sikap ibubapa yang kadangkala menguris hati cikgu juga menjadi menyebab cikgu memendam rasa. Di kesempatan ini juga... ibubapa bersalaman dengan guru-guru supaya doa guru turut bersama mengiringi kejayaan anak mereka.

Semoga mereka melakukan yang terbaik untuk diri mereka. UPSR akan bermula esok. Walaupun UPSR bukan penentu masa depan sepenuhnya tetapi kita tentu mengharap yang terbaik dan kenangan yang manis untuk ditinggalkan dan untuk diceritakan kepada generasi akan datang. Saya selalu mengingatkan kepada anak murid saya... takkan kamu nak tersenyum pada anak dan cucu cicit mengatakan kamu dapat 5E!!!? Benda yang kamu rasa tak berapa penting ini  nanti menjadi contoh yang kamu tinggalkan.

soksek; Kenapa masih sukar memaafkan?