TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Wednesday, September 15, 2010

Duit syiling

Tak pernah dibuat rumah saya diserbu oleh kanak-kanak pada hari raya kelima. Tak putus-putus pula tuuu. Lepas satu group... group yang lain pula. Bukan kanak-kanak yang tinggal di taman ni. Tah dari mana taman pun. Jauh tu beraya. Ada yang kecil... ada yang besar. Anak dara.. anak teruna. Hishhh.. bebudak ni.. beraya tu rayalah juga tapi jangan lupa jaga keselamatan. Hati-hati di jalanraya dan sebarang bahaya yang tidak dijangka. Otak ni kadangkala berfikiran jahat juga. Bayangkanlah... dalam seronok-seronok beraya tuuu.. kena tahan tengah jalan ke.. kena culik ke.. peras ugut ke... maklumlah.. poket masing-masing tengah kembung. Kalaulah ada yang ambil kesempatan...

 sekadar gambar hiasan : google

Dah raya kelima... sampul duit raya pun dah takda. Peruntukan memang dah habis. Untuk membiarkan mereka pulang tanpa duit raya dari saya... rasa tak sampai hati pula. Tak boleh buat keras hati. Kanak-kanak tuuu. Bukan nak ajar mereka menjadi mata duitan. Datang jauh-jauh... hati jadi kasihan. Berbalik balik pada niat.... bersedekah. Mereka gembira kita pun gembira. Makcik ada duit syiling jer anak-anak. Duit syiling pun takpa kan? Duit juga. Bukan lima puluh sen atau dua pulun sen tapi seposen. Terimalah sepuluh keping seorang. Jangan sampai tercicir yer... (teringat pula dialog dalam cerita do re mi tuuu).

soksek: Teringat masa kecil-kecil dulu.. rumah yang riuh tiba-tiba senyap bila kita bagi salam nak beraya. Faham... fahamlah tuuu..