TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Sunday, July 11, 2010

Bila kamu buang orang tuamu di rumah kebajikan orang tua - Kalau suatu hari nanti kamu merempat.. jangan lupa ceritakan perkara sebenar sikap kamu dulu

Satu berita yang sungguh menyentuh hati dan perasaan saya sebagai seorang anak dan ibu hari ini. Perihal seorang anak yang telah telah menghantar ibubapanya ke rumah kebajikan orang tua. Apalagi anak itu seorang yang bergama Islam. Kenapa rumah kebajikan orang tua bukan Islam yang menjadi pilihan untuk dia membuang orang tuanya? Sudah tiada tempatkah untuk orang tuanya di rumah kebajikan Islam? Mungkin juga dia merasakan orang tuanya akan dapat layanan terbaik di sana atau ada niat yang tersirat dalam memerli orang tuanya?

Memang tiada salahnya pusat kebajikan orang tua bukan Islam itu. Apalagi kesudian mereka menempatkan orang tua Islam tersebut. Namun cara hidup Islam yang di amalkan membataskan kita untuk bercampur gaul secara langsung di situ. Mungkin juga kamu kurang didikan agama. Tapi rasanya... kamu sudah besar panjang. Takkan kamu tak tahu membezakan yang mana sesuai yang mana tidak?

Andai suatu hari kamu merempat di tepi jalan menghabiskan sisa tuamu.... janganlah sesekali kamu lupa untuk menceritakan apa yang pernah kamu lakukan kepada orang tuamu dulu. Jangan sesekali kamu membiarkan orang lain pula memaki anak-anakmu. Itupun untung jika kamu  punya anak. Yang kamu perlu tahu... sejahat mana ibu bapa... mereka harus dihormati dan disayangi. Sejahat-jahat ibu... dialah yang melahirkan kita dan sejahat-jahat bapa... paling tidak sedikit sebanyak nafkah yang dicari masuk menjadi darah dagingmu. 

 bukan keselesaan yang mereka dambakan ketika menghabiskan sisa-sisa hidup yang ada sebaliknya mereka hanya mahukan kasih sayang daripada anak tercinta
(sekadar gambar hiasan: google)

soksek2: sekali kita buat jahat kepada ibubapa kita.. dua kali anak kita akan membalasnya... berganda-ganda untuk cucu cicit kita.. yang semakin rosak dengan dosa yang asalnya bermula dari kita.