TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Thursday, July 1, 2010

Orang niat baik... kamu pandang negatif - Kalau jadi apa-apa.. kamu nak tanggung risiko?

Masih ingat dengan entri saya 'Saya nak telefon polis'? Kalau kamu ingin mengetahuinya... boleh klik di SINI. Rupa-rupanya... tidak semua perkara yang kita rasakan baik difikirkan baik oleh semua. Baru-baru ni saya terdengar ada  jiran yang komplen marahkan orang yang report kat polis pasal bebudak tu parking motor kat rumah orang. Kesian bebudak tu. Jiran tu kata.. tindakan mereport tu tak wajar. Bebudak tu nak ke sekolah.. takkan nak ke sekolah pun nak disekat?

 gambar google

Saya tak nampak dimana kebaikannya melebihi keburukannya dalam kes ini. Bagi saya bebudak tu dah tentu takde lesen. Sebab tu lah mereka tak berani nak parking motor kat sekolah. Kalau dah takde lesen... tahu-tahulah risikonya. Nyawa dia... dan nyawa orang lain juga. Kalau jadi apa-apa... memang menyusahkan. Yang kedua.. perangai bebudak tu pula menyakitkan hati. Dah parking pergi melepak dan merosakkan rumah tersebut seperti yang pernah saya ceritakan. Kalaulah rumah jiran yang kata tak patut tu jadi macam tuuu.. apa pula dia nak kata agaknya.

Bebudak tu pula kalau dapat press motor bukan nak fikir orang taman ada anak kecil ke.. ikut suka hati deme. Kesedaran sivik amatlah rendah. Macamana kita nak simpati pada mereka? Perangai mereka sendiri lebih banyak menyakitkan hati. Hari tu... bengang punya pasal agaknya.. ada ler seorang anak muda ni pergi cabut plug motor bebudak tuuu... tapi ada pula tukang yang menyampaikan cerita. Berpusu-pusu budak tu serbu mamat tuuu. Yang tukang menyampaikan ni tak fikir ke... buatnya bebudak tu belasah mamat tu.. kan haru dah jadi kes.

Tak payahlah backing bebudak tu rasanya. Kalau diaorang betul2 nak sekolah.. guna cara yang betul. Orang lain boleh... kenapa mereka tak boleh? Ini jenis ibubapa yang ambil jalan mudah. Bila jadi sesuatu... jenis lepas tangan dan menyalahkan orang lain. Kadang-kadang.. rumah idak le jauh mana tapi spesis manja. Naik basikal pun boleh nak beli motor. Bila dah lepas sekolah.. kehendak tak dituruti  mula cari jalan mudah sehingga ibubapa tak dihormati asalkan hajat tercapai.