TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Monday, May 17, 2010

Anak-anak punya pasal - Makan dalam sungguh!

Jiwa kacau.. mood runsing.. tertekan! Bagaimana yer nak saya luahkan. Tulis je lah. Janji terlepas apa yang terbuku. Mungkin di sini saya temui jawapan atas segala permasalahan. Kalau tak kuat... rasanya dah lama ditempatkah di rumah sakit jiwa. Anak-anak punya pasal...

Dua-dua hero tu anak yang baik. Doa ibu. Mana mungkin saya mendoakan yang tidak elok untuk mereka. Walau perangai kadangkala menyakitkan jiwa... sebagai ibu... jalan yang paling baik ialah redha. Bantu saya dalam menyelesaikan satu masalah yang menyakitkan. Cara lembut dah guna... kasar... tak tahu nak kata. Anak-anak masih begitu. Kadangkala terdetik di hati... mengeluh dengan ujian yang diberi. Ampunkan hambamu yang lemah ini Ya Allah.

Masalah...
Anak-anak suka...
- Main segala barang dalam bilik air sampai habis. Tak kira baru beli atau tidak.. mahal atau murah. Ikut suka hati je mereka nak hancurkan. Bukan sekali... berkali-kali. Letak tempat tinggi... mereka ambil kerusi. Pendek kata.. mereka akan berusaha sehingga dapat dan menjahanamkannya.
- Pernah main beras. Bukan sekali juga. Masukkan dalam mesin pemukul... isi air... kacau... masukkan dalam kuali... sepahkan-sepahkan. Ada beras yang baru dibeli... yang belum dibuka lagi... digunting dan ditaburkan sesukahati.
- Main barang solek ibu. Celak.. patah-patahkan. Minyak wangi... satu botol ditumpahkan/ dispray. Bedak.. ditabur-tabur satu rumah.
- Conteng segala tempat di rumah. Dinding, tikar, kusyen... walaupun dah beli buku untuk melukis dan papan tulis.
- Gunting langsir... tudung ibu.. baju kerja ibu... lapik meja ibu.. yang hairan.. kat mana kita sorok gunting tu.. dia jumpa jer.
- Koyakkan apa yang ditampal di dinding. Kertas dinding... gambar hiasan di biliknya. Termasuklah fridge magnet... cabutkan magnet yang ader.
-dll
Macam-macam cara dah saya buat. Satu perkara saya tak boleh buat. Leka.. kalau leka.. itulah akibatnya. Masalah.. saya juga memerlukan waktu untuk berehat... takkan saya tak boleh kelip mata barang seketika. Benda ni makan dalam.Stress. Kadangkala punya susah kita nak dapatkan satu barang.. dapat kat anak.. hancur sekelip mata. Bila ditanya kenapa mereka begitu.. jawapannya... membisu.