TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Wednesday, July 14, 2010

Bila matematik semuanya berasaskan logik dan logik - 1+1=2 dan tak mungkin diterima menjadi 5

Matematik semua berasaskan fakta yang logik walau menghasilkan jawapan infiniti sekalipun. Sehinggakan ada yang yang sanggup mengelarkan orang matematik ini adalah orang yang tidak akan menerima sesuatu yang tidak ada logika. Semuanya perlu ada bukti. Masalahnya... kalau hendak menuntut ilmu.. biar berpandukan Al-Quran dan sunnah. Kalau tidak, itu yang menjadikan kamu terbabas daripada landasan.

 sekadar gambar hiasan: google

Saya selalu mengingatkan anak murid saya untuk berfikir secara logik bila menjawab soalan matematik. Logik tidak hanya bermaksud kamu perlu tahu cara mendapatkan jawapan mengikut rumus yang telah ditetapkan tetapi turut mengambil kira logik dari sudut yang lain. Contoh... kalau kamu memberikan jawapan yang cikgu kamu tak pernah ajar selama ini... sudah pasti jawapan kamu tidak akan ditanda betul oleh cikgu kamu. Sistem pendidikan kita ada sukatan.. jika sudah keluar dari skopnya.. jangan sesekali kamu menulis jawapan itu.

Ajar anak kita menggunakan logik bila menjawab soalan matematik. Untuk soalan tahun 4 contohnya.. mana mungkin lagi kamu bermain dengan nombor yang hanya melibatkan 2 atau 3 digit sebagai jawapannya. Paling-paling kurang ada 4 hingga 5 digit. Takkan ada lagi  soalan penambahan atau penolakan seperti 123 + 45 =?, sebaliknya anak perlu ikut logik akal di mana jika bertemu soalan yang begitu pada tahun 4, kemungkinan besar operasi yang terlibat adalah darab.

Dilema anak-anak sekarang bila mereka terpaksa berfikir secara kreatif dan kritis. Bukan menidakkan kemampuan. .. yang pasti...  orang lebih dewasa pun belum tentu dapat mentafsirkan apa yang tersirat... apa lagi yang bernama kanak-kanak. Bila bertemu soalan penyelesaian masalah yang memerlukan soalan dianalisis terlebih dahulu.. mereka buntu. Akhirnya.. jawapan cikgu tak pernah ajar yang keluar daripada mulut mereka. Walau sudah ditegas berkali-kali... apa yang mereka perlu lakukan adalah mengaplikasi semula ilmu yang telah diperolehi.

soksek: Bila mencari salah siapa... sistem kitakah atau sikap generasi kita kah?... yang pasti semua terbeban di bahu guru. Sama-sama kita perbaiki kelemahan... susahkah?