TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Tuesday, April 6, 2010

Cikgu ni comel macam Doraemonlah.. comel macam teddy bear pun juga

Ini Doraemon yer murid-murid...
v
v
v


Ini pula contoh Teddy Bear yang gebu tu...
v
v
v

Ini Cikgu Isza dengan renungan manjanyer
v
v
v

Berikan persamaan antara antara doraemon, teddy  bear dan cikgu Isza. Hohoho.. ayat anak murid tak boleh blah. Ehhh.. ehhh.. ini bukan set induksi dalam sessi Pengajaran dan Pembelajaran yer. Ini adalah gossip di kalangan anak-anak murid saya. Yang akhirnya... sampai juga ke telinga saya. Takdenyer bebudak tu berani nak cakap depan-depan. Dah faham dah  deme tu perangai cikgu Isza ni.

Bila mendengar gossip yang tersebar panas ni hati mula ler nak mendidih. Idok ler bebeno. Murid-murid tu puji sebenarnya. Tapi, cara tu tak betul. Mengambil kesempatan membebel sekejap bila masuk ke kelas yang tersebarnya gossip tersebut. Menegur dengan lembut. Tak baik samakan cikgu dengan sesuatu. Doraemon tu doraemonlah. Teddy Bear tu Teddy Bearlah. Aku tetap aku kata shima. Cikgu Isza tu cikgu Isza lah. Cikgu tahu kamu nak puji cikgu dan cikgu hargai. Cuba guna ayat direct ker.. sedap gak bunyi nyer. Contoh.. Cikgu Isza ni comellah.. dengan mata cikgu yang bulat, hidung cikgu yang mancung.. pipi bak pauh di layang (ayat ni tambahan arrr), kan lebih sedap untuk di dengar.

Kadang kala murid-murid tak tahu apa yang mereka katakan itu adalah sesuatu yang boleh terjerumus ke kategori kurang sopan. Walaupun ke arah kebaikan. Itu pandangan sayalah. Mungkin ada yang kata Cikgu Isza ni.. itu pun nak straight sangat. Saya mendidik sebenarnya. Yang tersirat di sebalik itu. Bergossip-gossip pasal cikgu. Tu dengar yang baik. Belum cerita kategori yang tidak baik atau lucah pula. Daripada bergossip-gossip tentang cikgu.. baik buat ulangkaji. Ada juga faedah pada diri. Kalau bergossip tentang cikgu, tersalah kata??? Takut nanti tak berkat ilmunyer pula.