TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Monday, June 11, 2012

Kalah

Kalah..

Siapa yang suka kekalahan?

Kalau boleh.. memang nak menang jer. Samaada bertanding atau tidak.. ada hadiah atau tiada.. Menang tetap menjadi pilihan.

Kalau mengalah?


Ramai yang selalu mengalah untuk kebaikan bersama. Adakalanya.. hati sendiri terluka pun tak mengapa asalkan hubungan kekal harmonis.

Entri ke laut..

Cerita sebenar..

Ibu yang seorang ni kalah dengan anak sulungnya bila anaknya dapat khatam Al-Quran pada umur 9 tahun. Ibunya adalah juara bertahan dalam keluarga sebelum ini bila berjaya khatam Al-Quran pada umur 10 tahun.

Alhamdulillah. Memang rasa lega bila satu tanggungjawab sudah lepas.

Mengambil ikhtibar dari pengamatan dan pengalaman. Anak lelaki perlu khatam Al-Quran sebelum umurnya 12 tahun. Kalau dah lepas umur 12 tahun.. selalunya memang susah nak khatam sampai le dewasa. Masuk sekolah menengah.. kebanyakan anak lelaki akan malu untuk belajar mengaji. Saya lihat dari pengalaman anak didik saya. Itu baru bab mengaji.. yang bab ambil sembahyang pun tak lepas.. sembahyang pula apatah lagi. Sedih tengok anak lelaki yang masih terumbang-ambing ini.

Majlis khatam Al-Quran Along pada hari malam merangkap majlis hari lahir Along. Diam tak diam dah besar dah budak bulat tu. Kemain demand pula tu. Nak pulut kuning dengan rendang, tart coklat cheese dan lollichoc. Apa nak kata.. layan jer lah.


Kek Hari Lahir Along yang dibuat oleh Mak Saudaranya
Terima kasih yer Makngah


Tart coklat cheese
Mengidam mengalahkan ibu dia

Jujurnya Along memang anak yang baik dan rajin. Nakalnya tu biasalah bagi seorang anak lelaki yang berumur 9 tahun. Rajinnya Along buat saya patah kaki sebelah kalau dia takda kat rumah. Cuma.. mulut dia membebel sebiji macam ibu dia. Semoga MUHAMMAD MUSTAQIM membesar menjadi anak yang soleh dan menjadi jambatan untuk ibu dan abah menuju ke syurga..

Amin~