TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Wednesday, March 9, 2011

Saya ni.. murah hati..

Teringat pula dialog dalam cerita Anak Bapak. Dalam mendidik anak untuk bersikap murah hati dan selalu memberi... tiba-tiba.. terlebih sudahhh..

Anak jadi terlebih murah hati pun jadi serba salah juga. Masakan tidak... Angah dok ambil pil vitamin dia (pil susu kambing) untuk disedekahkan kepada rakan-rakannya. Adehhh.. bukan saya kedekut tapi... tak tahulah nak gambarkan bagaimana yer?

Alhamdulillah saya sempat tahan namun tak sampai hati pula tak bagi budak-budak lain merasa sebab deme dah nampak. Bagilah juga sebiji seorang. Patutnya makan dua biji. Biarlah deme rasa.. bebudak.. tak faham apa-apa tentang ni. Yang deme tahu.. perasaan teringin dan saya tahu sekali bagaimana perasaan teringin itu...

Pernah sekali tu saya order makanan segera hantar kat rumah. Yang anak-anak ni dok ajak kawan dia datang rumah makan ramai-ramai. Saya pula.. punyalah habis sorok dari orang lain tahu. Mana mampu nak belanja semua sekali...

Yang jadi masalahnya.. dalam ramai-ramai tu adalah yang melebih. Dah buat macam hak sendiri pula. Akhirnya.. anak kita pula berputih mata...

Dalam melatih mereka mengenal konsep murah hati. Rupanya tak semudah yang disangka. Dilarang kang takut jadi keliru apa yang yang kita nak didik. Diterangkan pun.. tak semua penjelasan mereka faham...

Anda pula bagaimana? Ada pengalaman seperti saya?