TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Wednesday, March 2, 2011

Berbalah

Seorang ibu mampu menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh orang anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu.

Mengapa sukar untuk menjaga ibu yang seorang itu?

Berkira.

Itulah sebab utama yang sering menjadikan ibu terpinggir. 

Kenapa asyik saya jer yang jaga ibu? Saya pun ada tanggungjawab juga. Adik beradik lain ada. Sama-samalah bergilir..

Kenapa hendak mempertikaikan? Bertelingkah. Yang menjadi mangsa... ibu yang terabai. Sedih dan terkilan dengan sikap anak-anaknya.

Saya belajar dari pengalaman. Pergorbanan mak saya menjaga ibunya (arwah opah). Tanpa sebarang rungutan. Yang dia tahu.. dapatkah dia menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang anak sebaik mungkin? Adik beradik lain? Biar mak menjadi contoh. Mereka juga akan turut sama-sama berganding bahu jika melihat keikhlasan yang ada..

Apa lagi bila seorang ibu meniti usia senjanya. Melalui saat-saat akhir hidupnya. Pasti wujud kepuasan dalam diri jika anak-anaknya tahu menunaikan tanggungjawab sebaik mungkin tanpa berkira siapa yang lebih layak main peranan. Sekurang-kurangnya.. inilah hasil didikan yang dia perolehi selama membesarkan.

Mak akan jadi idola saya selama-lamanya. Saya amat berharap yang saya akan menjadi seperti mak. Sentiasa mempamerkan kekuatan dan ketabahan untuk orang yang tersayang walaupun hakikatnya saya tahu kadangkala mak hampir rebah.

Janganlah berbalah siapa yang harus menjaga ibu. Kalau kerja alasannya... kerja boleh dicari.. rezeki pasti ditemui tapi ibu?

Hanya dia satu-satunya ibu yang bila tiada tak dapat diganti..