TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Thursday, January 20, 2011

Selalu bising kat anak murid jer - Kena-kena anak sendiri pun begitu juga

Bukan senang nak ajar anak orang... lagi susah nak ajar anak sendiri. Itu baru mengajar... belum bab mendidik. Apalagi bila melibatkan matapelajaran matematik. Segalanya fakta... ada tertib dan tatacaranya.


Lihat hasil kerja Along. Memang rasa nak ketuk-ketuk jer tangan dia. Kalau anak murid buat kerja macam ni.. paling kuat pun membebel, ajar dan suruh dia buat semula. Kena anak sendiri?

Lihat soalan nombor 1. Dicampurnya terbalik. Memang ada murid yang begini. Susah juga nak faham kenapa dia jadi begitu sedangkan kita dah ajar dan beri beberapa contoh. Bila ditanya "Faham?".. jawapannya.."FAHAMMM!"

Kesalahan kedua seperti soalan nombor 4. Kedudukan rumah tidak selari. Walaupun jawapan yang diberikan betul tapi dari segi langkahnya adalah salah. Selalunya.. guru matematik tidak akan memberikan markah untuk langkah kerja yang sebegini apalagi arahannya melibatkan pengiraan dalam bentuk lazim.

Kesalahan ketiga. TAKNAK GUNA PEMBARIS! Memang majoriti murid-murid sekarang perangainya begitu. Pembaris yang mak ayah beli pun dah jadi macam apa. Hilang... bergerigi.. patah. Tak tahulah apa yang susah nak mendisplinkan diri. Naik berbuih mulut cikgu suruh guna pembaris sampai nak kena sawan.. balik-balik diulangnya perangai yang tak senonoh tuuu.

Selalunya... langkah penyelesaian yang saya ambil ialah membahagikan nombor tersebut dalam rumah masing-masing seperti contoh di bawah. Membiasakan anak murid untuk mendisiplin diri dengan tertib dan tatacara matematik dan akhir sekali barulah mengukuhkan kemahiran yang mereka pelajari.


Kepada ibubapa-ibubapa di luar sana... pantaulah kerja sekolah anak anda. Nak harapkan cikgu 100%, anak cikgu pun nak kena didik sama. Kadang-kadang.. bila lihat anak murid asyik dengan kesalahan yang sama, terfikir juga... "Mak ayah dia ni tak pernah tengok kerja sekolah anak ke?"

Tak guna pandai matematik tapi tak tahu tertib dan tatacara. Kadangkala.. jawapan yang betul tu jatuh nombor dua.. yang penting adalah LANGKAH PENGIRAAN.

soksek: Kalau zaman saya belajar dulu, memang lama dah kena ketuk tangan dengan cikgu kalau tak ikut langkah seperti yang cikgu ajar. Mungkinkah itu cara terbaik untuk mendisiplinkan anak murid?