TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Monday, November 15, 2010

Apa jenis bisneslah pulak niiii...

RM1.00 = 5 biji
RM2.00 = 14 biji
RM5.00 = 30 biji
RM15.00 = 100 biji

pinjam gamabar google

Pening tak tengok senarai harga di atas? Yang seringgit tu... mini muffin pertama yang Along beli. Pastu.. bila dia beli dua ringgit dapat 14 biji. Kemudian.. abahnya belikan sebagai hadiah peperiksaan lima ringgit dapat 30 biji dan akhir sekali bila saya beli untuk jamuan kelas... lima belas ringgit seratus biji.

Dah namanya Cikgu Matematik.. mestilah tak puas hati kan dan saya cuba mendapatkan penjelasan dan inilah jawapannya...

Kalau beli banyak... harga muffin jatuh 15sen sebiji. Yang dua ringgit 14 biji tu saya sedekah. Puan beli 100 biji saya tak caj duit bekas tapi bila puan minta asingkan 50-50... kena tambah duit bekas lagi seringgit jadi enam belas ringgit.

Pulak dah! Memang masa awal-awal saya kata nak seratus biji dan  bahagi dua siap-siap. Dia tak bahagikan samarata. Sambil suruh bahagikan muffin tu sambil tu saya cuba dapatkan penjelasan. Alih-alih dia 'pau' kita seringgit lagi. Kalau begitu... lima ringgit untuk 30 biji yang suami saya belikan adalah termasuk 50sen duit bekas.

Ada pula orang niaga gaya gini. Duit bekas kira lain pula. Campur jelah kos tu sekali. Masa beli tak cerita bila nak bayar baru cerita. Tu yang rasa macam dia tak jujur.

Dah tanya rakan yang berada berhampiran kedainya. Kata rakan... peniaga tu memang jual muffin tu 7 biji= RM1.00. Alasan nak cover diri bila kena soal dengan saya tuuu...

Sabar je lahhhh~