TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Saturday, October 16, 2010

Doa qunut - Masalah berlanjutan... usah biarkan...

Selesai sudah KEM BESTARI SOLAT untuk murid-murid tahap satu. Alhamdulillah...

Selain bertindak sebagai AJK DISIPLIN, saya turut ditugaskan sebagai fasilitator. Membimbing dan memantau lima orang murid dalam satu kumpulan untuk menguasai perkara-perkara wajib dalam solat termasuk yang sunat. Walaupun bukan guru agama atau guru jQaf tapi tiada salahnya membantu perkara yang sememangnya wajib dilakukan dalam hidup kita sehari-hari.

Kebanyakan murid dapat menguasai dengan baik perkara-perkara seperti niat solat, doa iftitah mahupun bacaan tahiyyat akhir. Masalah paling besar... DOA QUNUT. Kemungkinannya murid-murid keliru dengan bacaan doa qunut yang ayatnya agak hampir bunyinya antara satu sama lain. Melalui kaji selidik... kebanyakan murid mengambil langkah meninggalkan bacaan doa qunut dalam solat Subuh dengan alasan ianya sekadar sunat. Nampaknya... ustaz dan ustazah perlu melakukan sesuatu untuk memantau dan mengatasi masalah ini.

Doa qunut... masalahkah? Sedangkan orang dewasa sendiri turut sukar menguasai... apa lagi buat mereka yang bernama anak. Kenapa masalah ini terus berterusan hingga ke alam dewasa? Adakah kurangnya didikan atau diri sendiri yang tidak mengambil berat tentang perkara sebegini? Jangan jadi seperti lakonan dalam video ini sudahhh...


ambil ikhtibar...