TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Monday, October 25, 2010

Beginilah nasib bergelar cikgu - Demand salah... asyik2 jadi mentimun... mengeluh lagi???

Bila diluahkan... orang kata cikgu ni asyik mengeluh jerrr. Bila 'demand' kang... jadi isu tak sudah pula. Asyik-asyik jadi mentimun. Walaupun sedap dibuat ulam atau jelatah... tak habis-habis tercalar... terluka.. bila tergolek atau mengolek dek durian... nak kata apa?

Begitulah jadinya bila semuanya cikgu-cikgu yang uruskan. Walaupun bukan tanggungjawab secara langsung.. mana mungkin bersikap lepas tangan? Hari minggu bersama suami yang pulangnya tak sampai 24jam terpaksa dikorbankan demi gelaran yang dipikul. Bukan itu masalahnya. Masalahnya mengenang nasib yang tidak terbela.

Bertugas memantau murid-murid yang pergi perkhemahan pengakap membuatkan saya berfikir...KEIKHLASAN YANG BAKAL MEMBUNUH! Berdoa supaya sebarang musibah di jauhkan tapi masih mengambil sikap berhati-hati. Bagaimana diri seorang cikgu yang tiada perlindungan bila ditugaskan menghantar murid-murid ini pulang ke pangkuan keluarga masing-masing dalam keadaan selamat. Tiada garis panduankah dalam meletakkan siapa yang bertanggungjawab kepada diri murid-murid ini sepenuhnya???

Bayangkanlah cikgu-cikgu yang menggunakan kenderaan sendiri untuk menghantar semula murid-murid ini pulang ke rumah. Jangan dikira duit minyak... itu sememangnya diikhlaskan. Masalahnya... RISIKO! Sememangnya... jika ada apa-apa yang berlaku sepanjang murid bersama guru dalam perjalanan... siapa sebenarnya yang memikul RISIKO tersebut? Jujurnya... tiada sesiapa melainkan diri cikgu itu sendiri. Kalau jadi kes... memang susah pembelaan diri dilakukan. Apa langkah yang sewajarnya???

Bila berkira... kata 'demand'... nasib yang terawang-awang... siapa peduli?

siapa menanggung?
gambar: google