TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Wednesday, June 9, 2010

Orang ajak kita exchange link - Kenapa takde pula link kita dalam blog dia yer?

Exchange link tu tukar-tukar link kan? Kita ajak orang... atau orang ajak kita masukkan link rakan tadi dalam bloglist kan? Tetapi... kadangkala saya musykil... mula-mula ajak kita tukar link... ada link kita. Pastu takde pula. Kenapa yer? Nak kata ada blog lain macam yang setengah blogger tu buat tak juga. Memang link kita dah hilang... sedangkan dia yang ajak tukar link. Bila kita dah masukkan link dia... hilang pula link kita. Sedih juga rasanya.

Kes ni tidak termasuk kalau kita sendiri yang meletakkan link blog seseorang itu dengan rela. Ini kes ajak mengajak dan terlajak. Adakah ini juga salah satu taktik kotor dunia blogging? Bila berlaku... perlukah kita menegur/ bertanya atau hanya berdiam diri dan mungkin juga melakukan perkara yang sama?

Mungkin bila dah lama-lama kamu tak suka dengan blog itu. Tapi... adilkah? Kamu yang ajak tukar link... kalau kamu removekan blog dia.. boleh tak kamu memaklumkan kepada dia yang kamu tidak menglinkkan blog dia lagi. Beranikah? Atau kamu mungkin lebih rela dia merasa kecewa bila lihat listnya tiada di sana dari memberitahu dengan ikhlas tindakan yang kamu lakukan?

Saya ada 3 bloglist. Blog 1 dan 3 tanpa ada kategori tertentu untuk saya meletakkan sesebuah blog di situ. Bloglist 2 pula untuk rakan-rakan seperjuangan saya yang sama-sama berkecimpung dalam dunia pendidikan. Ada sesiapa yang nak tukar link dengan saya? Sudi-sudilah..

soksek2: pernah ajak blogger tukar link tapi orang tak layan.. huhuhu