Baru lepas tanda kertas matematik 2 murid-murid tahun 4 tu. Keputusan... ermmm.. biasanya bila tengah-tengah tahun, keputusan tak memberangsangkan walaupun soalan tak meliputi semua tajuk. Kadang-kadang rasa kecewa gak.. soalan senang pun tak boleh nak score. Anak sekarang bukan boleh bagi soalan yang belit-belit sikit. Malas fikir. Kalau soalan macam tu lagilah susah nak score.
Tahun 4 ni lain macam sikit sebab mereka menjalani zaman peralihan. Soalan tahap 1 dulu boleh skor.. tak semestinya bila tahun 4 boleh skor juga. Bila tahun 4.. soalan banyak melibatkan kemahiran berfikir. Kalau malas fikir... habislah. Yang nilah guru-guru kena bentuk dalam diri murid-murid. Selalunya... hasilnya akan nampak akhir tahun nanti.
Kelemahan pelajar dalam matapelajaran matematik bukan terletak pada penggunaan Bahasa Inggeris. Mereka lemah tang konsep. Konsep asas terutama sifir tidak dikuasai. Tak payah kata sifir... tambah dan tolak pun belum tentu betul. Matematik perlukan latihan. Masalahnya.. anak kita ni.. bagi 5 latihan pun tak siap.. apalagi bagi 50 latihan. Pemantauan di rumah kurang. Bagi kerja lebih.. cikgu bagi banyak kerja. Tak bagi kerja pun komplen juga.
Selalu dengar aduan dari ibubapa... "Cikgu, masa darjah 3 dulu.. anak saya okey jer.. darjah 4 ni.. merosot teruk! ". Aduan... macam nak salahkan cikgulah tu. Ibubapa kena faham. Isi kandungan dah tak sama. Memang ramai murid-murid yang turun kelas terutama anak yang perasan pandai. Mereka malas usaha. Mereka sangka keputusan mereka baik sebab mereka pandai. Bila dah jatuh.. agak sukar untuk anak-anak ini untuk bangun semula.
Tahap kecerdikan anak dari segi kaum sama jer.. yang membezakan adalah cara belajar kita..