Menambah pecahan yang mempunyai penyebut (denominator) yang tidak sama memang mendatangkan masalah kepada anak-anak. Dalam hal ini, perkara yang paling penting dilakukan ialah mengingatkan anak-anak untuk mengikut langkah2 yang ditetapkan. Insyaallah, jika latihan selalu dilakukan mengikut langkah-langkah yang di pelajari, menambah pecahan yang mempunyai penyebut yang tidak sama bukan lagi kesukaran untuk anak-anak.
Berikut merupakan perkara2 penting yang perlu difahami dalam. Peraturannya ialah, kita haruslah mencari angka sepunya terkecil bagi kedua-dua denominator. Langkah2 di bawah di harap dapat membantu.
Contoh:
Berikut merupakan perkara2 penting yang perlu difahami dalam. Peraturannya ialah, kita haruslah mencari angka sepunya terkecil bagi kedua-dua denominator. Langkah2 di bawah di harap dapat membantu.
Contoh:
2/3 + 1/6 = ?
- (untuk mencari angka sepunya. Lihat penyebut yang paling kecil. Dalam contoh ini, 3 < 6. Senaraikan sifir 3.
3
6 <---ada nombor 6 dalam sifir 3. 6 diperolehi dengan mendarab 3 dengan 2.
9
12
15
18
21
24
29
Contoh 2:
1 / 3 + 2 / 5 = ?
- Apabila angka sepunya terkecil di perolehi maka langkah pengiraan di buat seperti contoh di bawah.
- pendaraban silang turut boleh dilakukan tetapi pendaraban silang tidak di galakkan untuk anak-anak tahap sederhana kerana dikhuatiri ia tidak dapat memberikan hasil untuk angka sepunya terkecil.
- adalah lebih selamat untuk anak-anak menyenaraikan sifir bagi mencari angka sepunya terkecil bagi nombor yang ditambah untuk penambahan pecahan yang penyebutnya tidak sama.
SELAMAT MAJU JAYA.