TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Friday, February 19, 2010

SETAN TINGGAL DALAM BUMI

Perbualan di antara Along dan Adik...

Along: Adik, adik tahu tak kat dalam bumi ni ada apa?
Adik: Ishhh.. ada batulah along ni
Along: Bila pulak? Dalam bumi ni... ada tanah.. pastu batu.. pastu air panas.. pastu syaitan.Syaitan duduk dalam bumi... adik tau tak?
Adik: Ooooo..
Tersentak saya mendengar  perbualan ringkas antara Along ngan Adiknya. Ahhh sudah... ajaran mana pula dapat di Along ni. Bimbang wujudnya pemahaman yang salah dalam diri Along dan Adik, saya pun bertanya...

Ibu: Mana Along tahu dalam bumi ni ada syaitan?

Along: Betullah ibu... kan dalam tv tu ade..syaitan tunggu dalam bumi sambil pegang benda tajam ngan periuk yang ada air panas... dalam cerita Tom And Jerry.

Alahaiiii anakku... begitu kesannya pengaruh tv. Tapi bagaimana nak ubahkan tanggapan mereka. Pemahaman awal yang diterima oleh kanak2 sukar untuk di ubah. Terpahat kukuh dalam ingatan mereka. Jenuh le saya memberi penerangan. Entah faham atau tidak Along tu. Janganlah hendaknya pemahaman itu terus kekal dalam pemikirannya.

Itu perbualan yang saya dengar dan ketahui. Yang lain saya tak tahu. Besar sungguh pengaruh tv. Memang setiap kali menonton cerita di tv... saya seboleh2nya meluahkan masa dengan anak2. Supaya mereka tidak mendapat... ajaran yang salah.