Hari ini saya akan berkongsi cara bagaimana mengajar tajuk ini kepada anak2. Tajuk ni memang satu tajuk yang mudah dan amat digemari oleh murid2 kerana tidak perlu mengira. Walau bagaimanapun boleh dikatakan tidak 100% murid dapat menjawab soalan mengenai tajuk ini dengan betul dan menjadikan ia satu kerugian dalam memperolehi markah. Apa yang penting ialah anak2 perlu tahu fungsi symbol yang mewakili setiap "place value".
O = ones
T = tens
H = hundreds
Th = thousands
TTh = ten thousands
Hth = hundreds thousands
Write the numbers given in words.
Example 1:
a. 5320
1. Bina "place value table".
Th | H | T | O |
5 | 3 | 2 | 0 |
2. Tuliskan nombor diikuti nilai place value. Murid juga perlu tahu "place value" yang dibaca bersama.
Th | H | T | O |
5 | 3 | 2 | 0 |
(Nombor dalam kotak kuning ialah place value yang di baca bersama)
= Five thousand three hundred and twenty
Perkataan "and" ditulis sebelum perkataan nombor yang terakhir
Example 2:
b. 96701
1. Bina "place value table".
TTh | Th | H | T | O |
9 | 6 | 7 | 0 | 1 |
2. Tuliskan nombor diikuti nilai place value. Murid juga perlu tahu "place value" yang dibaca bersama.
TTh | Th | H | T | O |
9 | 6 | 7 | 0 | 1 |
(Nombor dalam kotak kuning ialah place value yang di baca bersama)
= Ninety six thousand seven hundred and one
Example 3:
c. 114547
1. Bina "place value table"
HTh | TTh | Th | H | T | O |
1 | 1 | 4 | 5 | 4 | 7 |
(Nombor dalam kotak kuning ialah place value yang di baca bersama)
= One hundred forteen thousand five hundred and forty seven
Semoga artikel ini dapat membantu anda dalam memantau pelajaran anak2 anda. SELAMAT MAJU JAYA.
salam cikgu...
ReplyDeleteberpinau jugak cikgu BM baca....
moga lebih sukses
ahaa
ReplyDeletebetol jugak
thx u
ewah2..dulu pakai bm je..siap tulis penuh lagi..hahaha~~
ReplyDeletesa,puluh,ratus,ribu.......