TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Thursday, May 20, 2010

Markah anak merosot - Cikgu tak pandai mengajar?

Apa yang ada dalam fikiran ibubapa yer jika tengok markah peperiksaan anak merosot? Adakah mereka akan menyalahkan guru anaknya dengan membuat andaian cikgu tak pandai mengajar? Saya tengah kecut perut ni. Markah anak murid tahun 3 saya tidak memberangsangkan. Merosot pada pandangan mata tapi bagus jika dilihat isinya. Ehhh.. macamana tu?

Memang markah murid-murid tu merosot. Bukan salah cikgu... bukan salah anak murid... apatah lagi kalau melibatkan ibubapa. Cikgu telah mengajar sebaik mungkin. Anak murid telah belajar sebaik mungkin dan ibubapa telah pantau sebaik mungkin. Yang menjadi masalahnya ialah pendedahan kepada soalan. Soalan yang dikeluarkan pada PKSR 1 kali ini lebih banyak melibatkan kemahiran berfikir. Banyak soalan penyelesaian masalah. Soalan-soalan yang diputar sana sini dan perlu difahami sepenuhnya sebelum memberikan jawapan.

 sekadar gambar hiasan
(sumber: google)

Memang begitulah soalan bentuk UPSR nanti. Biarlah mereka berlatih daripada sekarang. Yang jadi masalah jika ibubapa tak menerima markah yang merosot itu sedangkan jika dilihat jika anaknya masih lulus bermakna mereka berpotensi mendapat keputusan yang cemerlang nanti jika lebih pendedahan diberi. Saya kagum dengan penerimaan anak murid saya. Ternyata mereka boleh menggunakan kemahiran berfikir mereka walaupun tidak melibatkan semua soalan. Saya yakin... jika anak murid saya terus berusaha.... takde masalah untuk mereka menguasai subjek matematik.

Telah bersedia dengan jawapan jika soalan diajukan bertubi-tubi pada Hari Terbuka sekolah nanti. Doa saya... ibubapa dapat menerima jawapan yang diberi. Tolong jangan pandang negatif dengan kemerosotan markah anak mereka.