TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Sunday, December 12, 2010

Canggih-canggih pun tarak guna...

Semakin maju dunia.. semakin banyak teknologi baru yang terhasil. Saya bukan anti teknologi tapi biasalah kan.. kalau dah namanya ciptaan manusia.. mana ada yang sempurna. Tapi... ada juga manusia yang terlampau kagum dengan teknologi baru ni. Kagum dengan ertikata mengagung-agungkan. Tak salah kagum tapi kalau asyik puji melambung sampai menutup mata atas kelemahan yang ada dan bergantung kepadanya sentiasa... memang susah juga.

Teringat pada arwah opah.. biasalah.. orang lama.. susah sikit nak belajar benda yang baru. Menyusahkan katanya. Kadangkala ada kebenarannya juga. Dalam dok membelek benda-benda yang baru.. jika guna cara lama.. semuanya dah settle. Dari sudut lain pula... benda baru.. mestilah belajar mengenali dulu... bila dah mahir.. segala-galanya mudah. Pendek kata.. semuanya ada pro dan kontranya.

Pertama kali ke Putrajaya baru-baru ni memberikan saya satu pengalaman baru. Datang menonong-nonong tanpa pengetahuan. Adik pula menggunakan sistem yang terdapat pada telefon NOKIAnya sebagai penunjuk arah. Kurang pasti apa nama sistemnya. Maklumlah.. bab telefon ni saya memang tak kisah. Kalau orang kata cikgu selalu tukar handphone canggih-canggih.. itu bukan saya. Telefon saya model lama. Janji dapat call dan terima call serta ada jam penggera... cukup.

Nak sampai ke Putrajaya... takda masalah. Setiap panduan arah yang diberi... dapat diikuti dengan jayanya. Masalah wujud bila nak cari jalan keluar ke highway untuk balik ke Ipoh semula. Berpusing-pusing sampai masuk kot lain keluar kot lain sampai naik geram. Apa ke susahnya nak cari jalan masuk highway?

Akhirnya saya ambil keputusan untuk bertanya pada pemandu teksi yang saya jumpa di stesen minyak. Sekali tanya.. alhamdulillah.. terus jumpa jalan keluar. Rupa-rupanya.. sistem penunjuk arah tu songsang! Kanan di kata kiri.. kiri di kata kanan dan U-Turn tu pula ialah ambil jalan sebelah sini.. bukan pusing.. aduhaiii.

Itulah kelemahan. Terlalu bergantung pada teknologi kadang-kadang membuat kita lupa berkomunikasi sesama sendiri. Taknak jadi seperti 'Katak bawah tempurung' tapi itulah hakikatnya. Kemajuan.. membuat kita maju dari sudut yang begini tapi mundur dari sudut yang ini. 

Angkara siapa?

Tepuk dada tanya selera juga ke?