TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Tuesday, November 23, 2010

Kontraksi palsu

Sejak akhir-akhir ni saya sering mengalami kontraksi. Kontraksi yang bukan dalam erti kata yang sebenar tetapi dikenali sebagai kontraksi palsu. Kontraksi atau contraction merupakan petanda yang kelahiran baby semakin hampir. Apabila kontraksi berlaku... perut akan terasa mengeras dan rasa seperti hendak membuang air besar. Dunia perubatan mengenal kontraksi palsu yang disebut Braxton Hicks, sesuai nama penemunya.  

Oleh kerana saya sememangnya tiada pengalaman dalam melalui petanda kontraksi palsu dan hanya mengetahui tentangnya melalui bacaan, sedikit sebanyak ianya turut menimbulkan kebimbangan dalam diri. Semoga info yang saya perolehi dari hasil carian google ini dapat menambahkan pengetahuan kita tentang kontraksi palsu dan sememangnya saya berasa sedikit lega kenapa keadaan ini wujud.

Kontraksi yang ditemui pada tahun 1872 oleh ahli kebidanan Inggeris, John Braxton Hicks ini sebenarnya hanya merupa proses pengencangan otot-otot rahim. Otak mengirim signal agar tubuh mempersiapkan diri menghadapi persalinan dengan cara membuat kontraksi otot-otot rahim seperti yang dirasakan (seperti rasa sakit senggugut)

Biasanya keadaan ini hanya berlangsung selama 1-2 minit sahaja. Kontraksi ini boleh berlangsung sepanjang kehamilan, dan semakin menguat pada bulan terakhir. Tanpa kontraksi Braxton Hicks ini, persalinan cenderung lebih lama, lebih menyakitkan, dan keberkesanan kontraksi sebagai usaha menggalakkan bayi melalui jalan lahir menjadi kurang berkesan. Di sisi lain, kontraksi Braxton Hicks yang dialami menjelang persalinan juga bermanfaat untuk melembutkan mulut rahim. Walaupun kontraksi palsu ini seringkali baru dirasakan wanita hamil pada trimester ketiga, sebenarnya sudah terjadi pada minggu 28 kehamilan. Jika sudah pernah hamil sebelumnya, anda mungkin boleh merasakan kontraksi ini lebih awal.   

Tidak semua wanita hamil merasakan kontraksi Braxton Hicks. Bagi sebahagian wanita hamil, kontraksi ini tidak menyakitkan. Tapi bagi sebahagian yang lain, kontraksi ini sangat mengganggu, menyebabkan ketidakselesaan terutama menjelang persalinan. Apalagi semakin mendekati harinya, kontraksi ini juga semakin kuat. Kontraksi ini timbul secara tidak teratur dan rentang waktunya berbeza-beza. Seringkali terasa timbul entah dari bahagian perut sebelah mana.
 gambar: google 

Saat terjadi kontraksi Braxton Hicks, anda dapat merasa otot rahim menegang. Hal ini membuat otot perut pun ikut mengencang dan keras jika disentuh. Walaupun hanya berlangsung sesaat, anda mungkin merasakan nyeri pada perut yang kemudian menjalar ke tubuh bagian bawah. Beberapa hal yang mungkin mencetuskan terjadinya kontraksi ini antara lain pergerakan bayi dalam rahim, selepas membawa beban yang cukup berat atau bersenam, dehidrasi atau selepas melakukan hubungan seksual. 

Meskipun demikian, anda tak perlu bingung membezakan kontraksi Braxton Hicks dengan kontraksi persalinan yang sebenarnya. Intensitas kontraksi Braxton Hicks biasanya tidak semakin kuat dan akan menghilang, sedangkan kontraksi persalinan justeru menguat dari masa ke masa. Jika kontraksi Braxton Hicks cenderung berkurang apabila anda menukar kedudukan, kontraksi persalinan justru semakin terasa. Ini kerana kontraksi persalinan juga berfungsi untuk membuka dan menipiskan mulut rahim.   

Selain itu kontraksi Braxton Hicks berlaku secara sporadis dan tak beraturan, sementara kontraksi persalinan memiliki pola tertentu dengan rentang waktu yang semakin kecil. J Jika pada awalnya anda merasakan kontraksi tiap 15 minit, setelah beberapa waktu anda akan mengalami kontraksi tiap 10 minit, dan semakin dekat waktunya. Perbezaan lain, kontraksi Braxton Hicks cenderung tidak menyebabkan rasa sakit, hanya ketidakselesaan. Sedangkan kontraksi persalinan menyebabkan rasa sakit. 

Untuk meminimumkan ketidakselesaan akibat kontraksi Braxton Hicks, cubalah mengubah kedudukan atau menamatkan aktiviti yang sedang dilakukan. Beristirehat sejenak dan minum segelas air. Biasanya perubahan sederhana boleh membuat kontraksi berhenti. Jangan lupa untuk tetap mencukupi keperluan air kerana dehidrasi seringkali menyebabkan kaku pada otot dan mencetuskan timbulnya kontraksi Braxton Hicks. 

Selain itu, seringlah mengosongkan pundi kencing kerana iritasi pada organ tersebut juga boleh membuat kontraksi Braxton Hicks semakin kuat. Bernafas perlahan dan dalam boleh membantu mengurangkan rasa tak selesa. Manfaatkan kontraksi ini untuk melatih kesiapan anda menghadapi persalinan.