TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Sunday, March 7, 2010

MARTABATKAN PENGGUNAAN BAHASA MELAYU DALAM BLOG

Terkedu sekejap pagi tadi bila on internet. Tiba2 muncul pula mesej dari seorang sahabat. Lupa pula nak print screen kan mesejnya. Sahabat tersebut menegur kesalahan ejaan dan struktur ayat yang saya lakukan dalam penulisan saya di blog. Siap disenaraikan lagi perkataan2 yang salah tu. Banyak rupanya... terima kasih ya kerana menegur.

Sebenarnya bukannya tak tahu banyak kesalahan yang di lakukan dalam setiap post yang ada (jawapan cover diri sendiri)... tapi, bila dah sedap2 menaip tu idaklah diambil kira pun kesalahan yang dilakukan. Samaada dari segi tatabahasa ke.. struktur ayat ke.. yang disemak mungkin ejaan sahaja. Kalau dibelek entri yang ni pun.. banyak sangat kesalahannya. Mungkin rasa benda2 seperti itu tak perlu di ambil berat. Yang penting.. isi dan penyampaian.

Tapi ada betulnya apa yang dinasihatkan oleh kawan tersebut. Apa salahnya kita memartabatkan bahasa sendiri. Kalau tidak kita.. siapa lagi? Kalau kita lihat bangsa lain pun.. ada yang siap tulis dalam tulisan bangsanya. Yang tulis dalam bahasa Inggeris pun.. kebanyakkan menulis dengan penuh etika bentuk penulisannya. Kalau ayat Bahasa Inggerisnya setakat main taram jer.. alamatnya kena tegur lah. Tapi kalau penulisan Bahasa Malaysia.. Kenapa tak diendahkan ye?

Saya sendiri rasanya belum bersedia ke arah tersebut (adakah kita perlu bersedia untuk ini?). Setiap orang mempunyai pandangan masing2. Jadi, persoalannya.. 'Perlukan  kita memartabatkan penggunaan bahasa melayu dalam blog atau hanya blog2 tertentu sahaja yang perlu berbuat begitu?'

 
gambar google