TINGKATKAN JUALAN ANDA!

Monday, February 15, 2010

TOLONG JANGAN MINUM MINUMAN KEGEMARAN RAMAI TU


Kafein adalah satu bahan kimia daripada keluarga Methylxanthines. Bahan kimia utama lain yang terdapat dalam kumpulan ini ialah theophylline yang dijumpai dalam daun teh dan theobromine daripada biji koko. Kafein juga boleh ditemui dalam biji kopi, daun teh dan biji koko. Semua methylxanthines memberi kesan yang sama pada badan manusia. 

Kafein memberi kesan yang kuat pada otak berbanding theobromine yang memberi kesan yang ringan kepada otak. Kafein banyak digunakan dalam minuman . Kopi, contohnya, diperolehi daripada biji pokok Coffee arabica. Buah kopi itu dipanggang dan disejukkan menjadi serbuk. Teh pula diperolehi daripada daun Thea chinensis. Daun teh yang dipetik, dikeringkan, digiling dan ditekan dan direnyukkan.

Kafein juga memberi kesan seperti penggunaan dadah perangsang yang lain. Jika kafein diambil dalam jumlah yang banyak ( 200 g), ia akan menghasilkan tanda perangsang yang sangat kuat. Ia akan meningkatkan rasa waspada pengambilnya dan meningkatkan penumpuan terhadap tugas. Di sini, tidur juga akan terganggu , berasa lebih tenang dan rileks. 

Kesan kafein ke atas badan sangat kompleks. Kafein merangsang otak dan bertindak ke atas jantung, pembuluh darah dan buah pinggang. Ia boleh mengurangkan rasa lesu. Tidak seperti bahan perangsang lain, kafein tidak melonjakkan keintelektualan seseorang.

Kafein juga boleh meningkatkan penghasilan asid dalam perut yang merangsang penghadaman . Kafein yang diambil dalam jumlah yang banyak boleh menyebabkan perut rasa tidak selesa. Orang yang mengalami masalah penghadaman dan ulser peptik sepatutnya menghadkan pengambilan kafein. Selain itu, setiap kali kafein hendak diambil, hendaklah di tambahkan susu ke dalamnya.
Jika kafein diambil sebanyak 800 gram sehari ia akan menyebabkan;
  1. sakit kepala
  2. lekas marah
  3. rasa takut dan insomnia
Dos yang tinggi dalam kafein juga jika diambil akan menyebabkan kekejangan dan diikuti dengan maut. Jika seseorang itu tidak meneruskan pengambilan kafein akan menyebabkannya mengalami simpton pengunduran seperti sakit kepala.
sumber: google

soksek2:
Sebenarnya saya mencari info tentang minuman kegemaran ramai tu di google tetapi tidak dijumpai. Ermmm.. nampaknya macam disorokkan pula. Entahlah.. minuman tu memang jadi kegemaran. Mengikut kajian, 90% rakyat Malaysia meminum minuman tu. Memang berjayalah target syarikat tu.

Cuba anda cek kandungan kafein dalam minuman tu. Agak2nya itu sebab minuman tu boleh menganggu sistem otak kita berbanding dengan kopi yang lain. Bagi yang tengah belajar, jauhilah minuman tu. Jauhi juga dari anak2 anda yang sedang membesar. Ia boleh menganggu urat ingatan kita. Memang sedap minuman tu.. berjaya juga taktik musuh Islam tu.. memang itulah cara mereka melemahkan umat Islam.